Word FIT met Vitamine – B!

Tot voor kort wist ik niet wat de verschillende mogelijkheden waren van vitamine B.

Aangezien ik af en toe ook wel wat klachten heb uit de lijst hieronder ben ik me er eens wat meer in gaan verdiepen. Er staat vast wat in wat U kan helpen.

Vitamine B1 zorgt voor een fit en energiek gevoel

Voel je je de laatste tijd futloos, dan kan een tekort aan vitamine B1 aan de basis liggen. Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Een aanvulling via vitaminepreparaten kan je helpen, maar gezonde voeding blijft noodzakelijk.

Functie:

  • Vitamine B1 werkt als co-enzym in de koolhydraatstofwisseling. Ze is dus onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam.
  • Vitamine B1 zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel, geestelijke veerkracht en flexibiliteit.
  • Vitamine B1 beschermt tegen de schadelijke werking van alcohol.

Wat bij een tekort?

Een tekort kan leiden tot spijsverteringsproblemen, een gebrek aan eetlust, vergeetachtigheid, geïrriteerdheid en zenuwaandoeningen.

Vermoeidheid, spierslapte, misselijkheid en depressiviteit kunnen eveneens wijzen op een tekort aan vitamine B1.

  • vis
  • gevogelte
  • volkoren producten
  • gistpreparaten
  • varkensvlees
  • aardappelen
  • melkproducten
  • bruine rijst

Vitamine B2 zorgt voor een mooie en gezonde huid

Functie:

Vitamine B2 vormt een bestanddeel van de enzymen van de ademhalingswegen.
Vitamine B2 is heel belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam, met name voor het vrijmaken van energie uit vetten, eiwitten en koolhydraten.
Vitamine B2 bevordert de celgroei en de vruchtbaarheid.
Vitamine B2 bevordert een goed gezichtsvermogen.
Vitamine B2 bevordert een gezonde huid, nagels en haar.

Wat bij een tekort?

Gescheurde mondhoeken en andere huidafwijkingen bij de mond en tong zijn het gevolg van een tekort aan vitamine B2.

gistpreparaten
melk
orgaanvlees
verse bladgroente
vis
volkoren producten.

Vitamine B3 verlaagt de bloeddruk en bevordert de bloedsomloop

Functie:

• Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de productie van energie.
• Het verlaagt cholesterol en triglyceriden in het bloed.
• Vitamine B3 voorkomt migraine en sommige evenwichtsstoornissen.
• Het verbetert de vertering van voedsel.

Wat bij een tekort?

Een gebrek aan vitamine B3 kan zich uiten in een slechte spijsvertering, een slechte adem, vermoeidheid, hoofdpijn en gewrichtsontstekingen.
Een groot tekort geeft huidaandoeningen en ontstekingen van de mondslijmvliezen.

*tarwekiemen
*pindakaas
*eieren
*vis
*dadels
*volkorenbrood
*biergist.

Vitamine B6 voorkomt duizeligheid tijdens de zwangerschap

Gezonde en evenwichtige voeding bevat heel wat noodzakelijke vitaminen en mineralen. Gevarieerde maaltijden zijn dus zeker belangrijk. Een tekort aan vitamine B6 kan leiden tot allerlei lichamelijke gebreken. Maar in welke voeding zit nu vitamine B6?

Functie:

  • vitamine B6 werkt als co-enzym in de eiwitstofwisseling. Het is vooral nodig voor de opbouw en afbraak van aminozuren, de structuren waaruit eiwitten zijn opgebouwd;
  • vitamine B 6 verwijdert giftige stoffen uit ons lichaam;
  • vitamine B6 doet ons immuunsysteem goed werken;
  • vitamine B6 staat in voor de vorming van rode bloedlichaampjes;
  • vitamine B6 kan het aantal astmatische aanvallen beperken;
  • vitamine B6 helpt tegen kanker te beschermen;
  • vitamine B6 zorgt voor de opname van ijzer door het lichaam;
  • vitamine B6 is belangrijk voor de spijsvertering en de weerstand van het lichaam.

Wat bij een tekort?

Bloedarmoede, huidproblemen en zenuwziekte zijn symptomen bij een tekort aan vitamine B6.
Een gebrek aan vitamine B6 kan ook leiden tot krampen en persoonlijkheidsproblemen.

  • graan;
  • tarwekiemen;
  • gist;
  • lever;
  • peulvruchten;
  • zoutwatervis;
  • noten;
  • melk

Vitamine B12 verbetert het geheugen en de concentratie

Functie:

  • Vitamine B12 staat in voor veel stofreacties, celopbouw en vorming van rode bloedlichaampjes;
  • Vitamine B12 verzorgt de werking van de zenuwen;
  • Het stimuleert de synthese van eiwitten en vergroot daardoor de spiermassa;
  • Postnatale depressies kunnen met Vitamine B12 worden voorkomen;
  • Vitamine B12 verbetert het geheugen en de concentratie;
  • Vitamine B12 geeft meer energie;
  • vitamine B12 bevordert de groei en de eetlust van kinderen

Wat bij een tekort?

Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot bloedarmoede en geheugenverlies.
Kortademigheid, hartkloppingen en een gevoel van uitputting kunnen wijzen op een tekort aan vitamine B12.

  • lever;
  • vlees;
  • vis;
  • ei;
  • melk

Vitamine B15 verhoogt de sportprestatie

Sporters willen altijd de lat hoger leggen in hun sportdiscipline. Aangepaste voeding kan daarbij helpen. Wist je dat vitamine B15 je uithoudingsvermogen verbetert? Bekijk ook de andere voordelen ervan.

Functie:

  • Vitamine B15 gaat vervetting tegen en voorkomt de ophoping van vetten in de lever.
  • Het verbetert het uithoudingsvermogen.
  • Vitamine B15 versterkt het immuunsysteem.
  • Het reinigt het lichaam van vervuilde stoffen.
  • Vitamine B15 verlaagt de frequentie van astma-aanvallen.

Wat bij een tekort?

Een zuurstoftekort in de cellen, vermoeidheid, lusteloosheid en zenuwstoornissen wijzen op een tekort aan vitamine B15.

Thuisbasis:

  • rijst
  • biergist
  • volkorenbrood
Word FIT met Vitamine – B!
Beoordeel deze tip

dutchgirl

heeft altijd oog voor milieuvriendelijk schoonmaken en andere besparingstips...

Reageer

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.