Stralende huid met deze 5 vitaminen en mineralen

Eerder schreef ik hoe Superfoods je kunnen helpen. Hieronder vijf vitamines en een mineraal waar je eens op kunt letten in je voeding (of supplementen) die goed zijn voor een gezonde en stralende huid:

Vitamine A (retinol en b-caroteen)
Vind je in: als retinol in dierlijke producten zoals lever, vette vis, zuivel en eierdooier. B-caroteen vind je in groenten en dan voor in koolsoorten, donkergroene bladgroente, oranje en gele groenten zoals paprika en wortels en fruit.
Waar is het goed voor: groei in het algemeen, een gezonde huid, gezonde haren, gezichtsvermogen, tandvlees, goed tegen acne en verbetert de weerstand. Let op: teveel Vitamine A kan weer vervelende reacties veroorzaken, zoals een droge en jeukende huid.

Vitamine B2 (riboflavine)
Vind je in: zuivel, eieren, vlees, noten, graanproducten en groentes zoals spinazie, broccoli en asperges.
Waar is het goed voor: goed voor energie, gezond haar en een gezonde huid.

Vitamine B5 (pantotheenzuur)
Vind je in: vlees, aardappelen, zuivel, groenten en fruit.
Waar is het goed voor: zorgt vooral voor een snel herstel van de beschadigde huid, bijvoorbeeld bij een wond. Je kunt hier bijna geen tekort van hebben omdat het in heel veel voedingsmiddelen zit. Als je toch een tekort hebt dan heb je waarschijnlijk ook een tekort aan andere Vitamines B. Dit uit zich in vermoeidheid, slaapproblemen, neerslachtigheid en een lage weerstand.

Vitamine B8 (biotine)
Vind je in: orgaanvlees zoals lever, eierdooier, noten, peulvruchten, mais, soja, pinda’s en in lagere concentraties in tomaten, sla en bieten.
Waar is het goed voor: zorgt voor een gezonde huid en het herstel ervan en daarnaast voor gezonde nagels en mooi haar. Speelt een belangrijke rol bij de vet- en suikerstofwisseling en is nodig om Vitamine C op te nemen.

Zink
Vind je in: eieren, schelpdieren, peulvruchten, zaden, rood vlees en amandelen.
Waar is het voor: zorgt voor de opbouw van lichaamscellen en daardoor voor een mooie huid. Zink helpt daarnaast Vitamine A zijn werk doen en werkt bij de stofwisseling. Een tekort kan op huidgebied bijvoorbeeld leiden tot eczeem, acne en een vette of juist droge gezichtshuid.

Stralende huid met deze 5 vitaminen en mineralen
Beoordeel deze tip

dutchgirl

heeft altijd oog voor milieuvriendelijk schoonmaken en andere besparingstips...

Reageer

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.